7.07.2015

Ludzie listy piszą, czyli "Listy niezapomniane" Shauna Ushera



"Żyjemy bowiem w czasach, kiedy świat ulega coraz silniejszej cyfryzacji, a sztuka pisania listów powoli zamiera" 
-Shaun Usher

Drogi czytelniku, 

Zapewne już dostrzegłeś, że ta recenzja będzie inna niż dotychczasowe. Wyjątkowa książka, wymaga wyjątkowego komentarza. Ta, o której będziemy dzisiaj mówić, zdecydowanie do takiej klasy należy. 

"Listy niezapomniane" to dzieło życia Shauna Ushera, który przez wiele lat zbierał legendarne korespondencje. Jedne są poważne, inne zabawne, smutne, romantyczne, szokujące... To hołd złożony sztuce, jaką jest epistolografia, która odbija nas samych oraz nasze społeczeństwo. 

Shaun Usher zasłynął jako twórca bloga www.lettersofnote.com/. Znajdziesz tam wiele interesujących tekstów, nawet te, które nie zagościły w książce. I choć nie jest on autorem "Listów..." w dosłownym znaczeniu tego słowa, a jedynie zebrał je i opracował, łatwo dostrzec jego miłość do tego sposobu komunikowania się. 

Pierwsze co dostrzegłam, biorąc do ręki tę książkę, to jej piękne wydanie. Subtelne i delikatne, ale zwracające na siebie uwagę. Każdy list został opatrzony interesującym komentarzem oraz zdjęciem oryginału bądź autora. 

Każda kolejna strona zawiera w sobie jakąś emocję. Radość, smutek, żal, miłość... Nie można tak naprawdę jednoznacznie tego ocenić. W trakcie lektury towarzyszył mi niesamowity podziw dla Pana Ushera. Czytanie cudzych korespondencji zazwyczaj uchodzi za nieetyczne, ale te teksty są zdecydowanie "godne szerszego grona odbiorców". Nie można pozwolić im zaginąć, zatonąć w zapomnieniu. 

Co dokładnie kryje piękna okładka? 126 listów, z których najstarszy pochodzi z około 1340 roku przed naszą erą. Są to listy tak przeróżnych osobowości oraz pokazujące tak odmienne historie, że aż ciężko objąć je wszystkie naraz rozumem. Maria Stuart, Nick Cave, Leonardo da Vinci, a nawet polski akcent - Wisława Szymborska. 

Wiesz, Drogi Czytelniku, niezwykle ciężko pisze mi się o tej książce. W końcu jak można oceniać czyjąś prywatną korespondencję? My możemy ją co najwyżej kontemplować. Czytać po kilka dziennie, by poznać je dokładnie, a jednocześnie nie znudzić się nimi. Czytanie "Listów niezapomnianych" jest inne, na swój sposób wyjątkowe, a przy tym bardzo przyjemne i wartościowe. 

Myślę, że powiedziałam już wszystko, co mogłam na temat "Listów niezapomnianych". Shaun Usher wykonał kawał dobrej roboty. Pochwała należy się też tłumaczowi - Jakubowi Małeckiemu, który zapewne musiał się nieźle natrudzić, by odpowiednio przykazać nam treść. Jest to dzieło, które zdecydowanie warto mieć i warto przeczytać. Ot tak, dla siebie. Nie będziesz tego żałować. 


Pozdrawiam serdecznie i całuję,
Misha

PS Pamiętasz, kiedy ostatnio wysłałeś list? U mnie już nawet kartki świąteczne umarły śmiercią naturalną zastąpione przez maile i smsy. Może warto by było do tego wrócić?

Tytuł: "Listy niezapomniane"
Tytuł oryginału: "Letters of Note"
Autor: Shaun Usher
Data premiery: 6 maja 2015
Ocena: 10/10

Ja za swój egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Sine Qua Non i mam nadzieję, że wydadzą także drugi tom, gdy będzie już taka możliwość. 


7 komentarzy:

  1. Zdecydowanie godne polecenia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Już widziałam tę książkę u kogoś na blogu. Do teraz pozostaję bardzo zaintrygowana :) Na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób o niej pisało i wszyscy bardzo pozytywnie ;)

      Usuń
  3. Czytałam wiele recenzji tej książki i z każdą utwierdzam się w przekonaniu, iż - muszę, muszę, muszę ją przeczytać :)
    http://mianigralibro.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja ostatnio wpadłem na pomysł i wysłałem list dziewczynie. Chciałem być taki "retro" romantyczny :D. Myślę, że wraz z sms'ami i powolną śmiercią sztuki pisania listów, utraciliśmy jakąś cząstkę magii....

    Zapraszam:
    http://zapomnianypokoj.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo romantycznie :D Na pewno była bardzo mile zaskoczona ;)

      Usuń
  5. Mam ogromną ochotę na tę książkę!

    OdpowiedzUsuń